INSTRUKTIONER FÖR ZOOM

Här kan du även se en instruktionsvideo för Zoom.

 

Här följer instruktioner med tre enkla steg för hur du kommer igång med Zoom.

1. Ladda ner Zoom och installera

För att använda appen i telefon eller programmet på datorn behöver du ladda ner Zoom. Detta kan göras här: Ladda ner programmet. Vill du ”bara” ansluta till ett möte kan du göra det i webbläsaren, utan att installera ett program eller en app. Klicka bara på länken du har fått av mötesanordnaren.

2. Skapa ett konto på Zoom

När du laddat ner och installerat Zoom öppnar du programmet och klickar på Anslut till möte (Join a Meeting). Om du vill vara värd för ett videomöte som andra ska ansluta till behöver du skapa ett konto genom att Logga in (Sign in). För att logga in på Zoom kan du använda ett befintligt konto från Zoom, Google eller Facebook. Om du inte redan har skapat ett konto kan du skapa ett genom att klicka på just Skapa konto (Sign Up Free).

3. Så fungerar Zoom

Det första du ska göra med programmet är att starta Zoom. När du loggat in i programmet kommer du till huvudmenyn. Här finns en meny högst upp i rutan där du hittar HemChattTelefonMöten och Kontakter. Det finns även en Sökruta och en knapp till din Profil.

I programmet ser du också några knappar centralt placerade:

  • Nytt möte (New Meeting) betyder förstås att du skapar ett nytt möte. Om du har en personlig möteskod (Personal Meeting ID, förkortad “PMI”) kan du använda den för att snabbt skapa eller ansluta till ett videomöte.
  • Anslut (Join) gör att du kopplar upp dig mot någon annan som skapat ett möte.
  • Boka (Schedule) sätter upp ett framtida möte. Här kan du med andra ord planera in ett möte och skicka en inbjudan lite längre fram i tiden.
  • Dela skärm (Share Screen) är ett alternativ som delar din skärm så att andra kan se exakt det du ser. För att aktivera det här valet behöver du ange en delningskod eller mötets PMI-kod (möteskoden).

Om du vill ändra inställningar i ditt konto klickar du på profilbilden uppe till höger i programmet. Här kan du bland annat ställa in status (till exempel Online eller Stör ej), samt andra saker som kontaktuppgifter, profilbil med mera.

 

Bjuda in till Zoom-möte

Möten i Zoom är gratis upp till 40 minuter. För längre samtal krävs en uppdaterad version till en kostnad, vilket Fiskebäckskyrkan har införskaffat. Kontakta oss i personalen om du skulle behöva låna kyrkans konto.

Starta Zoom och välj Möten i huvudmenyn. Då kan du, precis som med en chatt, bjuda in både enstaka personer samt skapa gruppmöten.

  • Plus-symbolen betyder Starta möte (eller Schemalägg nytt möte).
  • Uppdatera-pilen, som kanske är mer känd under sitt engelska namn Refresh, uppdaterar listan med bokade möten.
  • Start betyder som du säkert förstår att påbörja ett möte som du valt att skapa eller ansluta till.
  • Kopiera inbjudan är ett bra val om du vill ta texten from Zoom och klistra in i till exempel ett vanligt mejl. Väljer du Visa mötesinbjudan (Show Meeting Invitation) ser du inbjudan som du kopierat.
  • Redigera används för att ändra mötets inställningar.
  • Ta bort-knappen raderar det planerade möte du valt.

 

När du befinner dig i ett möte

När du antingen har skapat ett möte eller valt att ansluta till ett kommer du få nya val i själva mötesrummet.
Längst ned i rutan hittar olika alternativ, som till exempel:

  • Stänga av ditt ljud (Mute)
  • Stänga av din video (Stop video)
  • Bjud in (Invite) för att bjuda in fler deltagare
  • Deltagare (Participants) för att se vilka som deltar på mötet, här kan du t ex stänga av deltagarnas mikrofoner (Mute All)
  • Chatt (Chat) för att skriva meddelanden till deltagarna
  • Spela in (Record) för att spela in mötet

 

Säkerhet i Zoom – 5 saker att tänka på

Det är smidigt med videomöten, men tänk på att den digitala miljön också gör det ”enkelt” för andra att smita in eller stjäla information. Här följer några tips på hur man kan höja säkerhetstänket i Zoom.

1. Bevaka deltagarlistan

Scrolla igenom deltagarlistan och se till så att bara inbjudna personer är med på mötet.

2. Skydda ditt möte med lösenord

Se till att den som bjuder in till mötet går in under Inställningar (Settings) och väljer Kräva lösenord (Require a password for instant meetings).

3. Var försiktig med skärmdelningen

Funktionen att dela sin skärm med andra deltagare än förstås smidig, men tänk på att om det är många deltagare så kanske inte alla egentligen ska se allt du har upp på din skärm. Stäng av funktionen att dela skärm så fort du har visat det du ska visa.

4. Aktivera funktionen Väntrum

Med funktionen Väntrum (Waiting Room) hamnar de som ansluter till mötet i ett mellanläge innan de kommer in i själva mötet. På så sätt kan den som bjuder in till mötet försäkra sig om att det verkligen är rätt personer som deltar. Med ett väntrum blir det också enklare att börja mötet samtidigt.

5. Förkunna mötet fullt

Att ”stänga dörren” är självklart i den fysiska världen och det går också att göra i den digitala. Zoom har stänga dörren-funktionen under inställningar, till höger i menyn, där även Hantera deltagare (Manage Participants) finns. Där kan du även kasta ut deltagare från mötet, om du skulle vilja det.