VÄLKOMMEN TILL KONFIRMATION

i Fiskebäckskyrkan 2024/2025

Det år man fyller 14 bjuder Fiskebäckskyrkan in till konfirmation med inslag av sociala möten. Detta är perfekt för dig som vill veta mer om Jesus och kristen tro, och hur det kan ta sig uttryck i livet.

Vi undervisar från Bibeln och möts till stor del i samtalsform där det är högt till tak och alla åsikter får uttryckas. Ingen förväntas ha en färdig tro och man behöver inte vara döpt eller kristen för att gå konfirmation i Fiskebäckskyrkan, men alla förväntas delta i de evenemang och träffar vi har under året.

Vi vill att året ska vara en spännande resa där vi som grupp får prata om vad vi tror på och hur det kan påverka våra liv. Häng med på årets bästa grej!

HÖSTENS START: Onsdag 4 september

Konfakvällarna innehåller fika och samtal, undervisning och andakt.

Deltagaravgiften är 800kr för hela året. I det ingår bok, fika, undervisning samt höstterminens hajk. Ytterligare kostnader tillkommer för vårens happening. Mer information om detta följer under året.

Anmälan för höstens konfa öppnar i slutet av maj.

Vid frågor, kontakta Birger Möller, pastor i Fiskebäckskyrkan.

GUDSTJÄNSTER

Du som konfirmand förväntas gå på totalt 10 gudstjänster under året, antingen i vår kyrka eller någon annan. Vår önskan är att det ska finnas en bredd bland dessa gudstjänster, t ex 1:a advent, jul, påsk, gudstjänst med dop, gudstjänst med nattvard, ungdomsgudstjänst. Konfirmationshögtiden är ju såklart given! Vi ledare kommer att tipsa vilka vi kan gå på tillsammans i gruppen.

STUDIEBESÖK/PRAKTIK

Vissa träffar kommer vi att besöka olika organisationer eller att få besök av dem för att få en inblick i olika hjälparbeten som finns runtomkring i vår stad. Vid dessa tillfällen kan den ordinarie tiden eventuellt dra över något.

HAJK & LÄGER

På hösten har vi en hajk med övernattning, ett perfekt tillfälle för att lära känna varandra lite mer. Under våren blir det en happening av något slag. Dessa utflykter är obligatoriska.

KURSMATERIALET - GRUNDAD

Varför finns jag på jorden? Om Gud finns och är god, varför finns det ondska i världen? Kan jag lita på att Bibeln är äkta och sann? Hur ser Gud på kärlek och relationer? Kan jag prata med Gud?

Vi använder oss av ett konfirmationsmaterial som heter Grundad, där vi får bearbeta dessa frågor och många fler. Här presenteras grunderna i den kristna tron.