VI SÖKER EN PASTOR 100%

med inriktning unga vuxna

Varför utökar vi med en ny pastor?

Behovet av denna nya tjänst har vuxit fram hos oss, dels genom det stora barn och ungdomsverksamheten som vi har, dels genom vår egen insikt om att vi behöver lägga mer kraft och ha en strategi för att vara ett stöd när unga ska ta beslut och växa in i en tro som håller för livet.

I Rapporten från Bibeln Idag 2021 Här för att stanna läste vi att trots att man växer upp i en levande församling och med kristna föräldrar lämnar över 50% av alla unga inom frikyrkan sin tro i övergången till vuxenlivet. Senare, hösten 2022, kom en mer djupgående forskningsrapport från Institutet för Pentekostala Studier Kristen tro på glid där unga människor beskriver hur de omedvetet glidit bort från kyrkan och funnit att tron försvunnit ur deras liv. Dessa rapporter har öppnat våra ögon för den brottning som unga vuxna befinner sig i och de behov som finns. Vi längtar efter att tillsammans med dem få möta dessa behov och ber om att en äkta tro och kärlek till Jesus ska få växa. Därför vill vi utöka teamet och satsa mer!

Vilka arbetsuppgifter?

Förutom de vanliga uppgifterna som pastor, att predika och planera gudstjänster med mera, blir din huvuduppgift i teamet (som består av pastor/föreståndare, pastor, ungdomsledare, musikledare, koordinator) att leda och utveckla arbetet bland unga vuxna. Alltid tillsammans med de unga själva, församlingens ideella ledare och teamet. Arbetet har som mål att tron, erfarenheten av, och kunskapen om den Jesus vi lär känna i bibeln ska växa med livet. Du är med och stöder och utvecklar unga i deras personliga lärjungaskap och ledarskap. Bibelförankring och förståelse för vem man tror på är viktiga delar. Vi vill utforma tjänsten tillsammans med dig efter dina förmågor, gåvor och längtan, med fokus på unga vuxna (ca 16-25 år). Vi kan se några viktiga områden:

• Vara arbetsledare för och samarbeta med ungdomsledaren
  • Skapa tillfällen för möten med Gud, varandra och för personliga beslut, till exempel läger, brunch, caféer med mera
  • Ärliga äkta samtal kring frågor om tro och tvivel. Stärka bibelkunskapen och apologetiken
  • Inspirera till att ge vidare praktiskt, visa omsorg, berätta om Jesus, vara ledare
  • Starta bönegrupper där man har roligt tillsammans, läser bibeln, ber, lär känna varandra, bjuder in nya och blir vänner för livet
  • Förmedla kontakter med evangelisations och missionsorganisationer och inspirera till att prova på
Vem söker vi?

Vi söker dig som har teologisk utbildning och vill förmedla evangeliet om Jesus, leva nära unga vuxna och är en lagspelare. Du bär en personlig kallelse att följa Jesus, är framåt och utåtriktad, har ett eget driv och en god förmåga att bygga relationer. Du är trygg i din ledarroll, skapar engagemang och delaktighet genom ditt ledarskap.

För mer information eller frågor angående tjänsten kontakta:

Bengt Axelsson, föreståndare/pastor 0709-72 40 00 bengt@fiskebackskyrkan.se
Joakim Lindgren, ordförande 0708-29 98 90 299889@gmail.com

Välkommen med din ansökan, Intervjuer kommer att ske löpande, så vänta inte med att skicka in.
Ansökan med CV mejlar du till: ansokan@fiskebackskyrkan.se
Utdrag ur belastningsregistret kommer att tas in.

Omfattning, Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde och lön enligt överenskommelse