Ett nytt kapitel – Andreas Ålöv

Ett nytt kapitel

Det var med stor glädje jag i början av augusti klev in genom dörren för att påbörja mitt arbete som musikledare i Fiskebäckskyrkan. Äntligen skulle min galna blandning av intressen komma till nytta: musik, teologi, litteratur och människor. Allt detta och mer har varit en stor del av mitt liv och nu får jag den stora förmånen att vara en del av den här fina församlingen. Ni är många som redan hälsat mig välkommen och jag ser framemot att få lära känna ännu fler! Tveka inte att prata med mig om musik och tro och vad det betyder för dig. Var och en för sig har vi en begränsad repertoar, men tillsammans finns det inga gränser för vad sången och musiken kan få betyda.

På ett väldigt påtagligt sätt är det här ett nytt kapitel i mitt liv. Jag brukar tänka att allt vi gör och är med om i livet, på något sätt förbereder oss för det som komma skall. Både positiva och negativa erfarenheter gör oss till de vi är och Gud kan använda vårt förflutna för att bygga en ny framtid. Det är ingen slump att jag sitter här idag när jag ser på hur jag levt mitt liv hittills. Jag är tacksam till vår Herre för det Han gjort. I Filipperbrevet 1:6 kan vi läsa följande:

”Jag är övertygad om att han som har börjat ett gott verk i er också skall fullborda det intill Jesu Kristi dag…”

Vi är alla ett ”work in progress”, ett pågående verk som Gud vill hålla sin hand över. Låt det vara en tröst i goda som dåliga tider: Det är Gud som påbörjat sitt verk i oss och han är mäktig att slutföra det. För egen del kan jag känna att det lyfter av en hel del av den egna prestationsångesten. Visst har vi gåvor och talanger, och jag hoppas att vi får dela dem med varandra framöver, men framförallt har vi den stora nåden att få följa Honom som är Vägen, Sanningen och Livet!

Andreas Ålöv,
musikledare i Fiskebäckskyrkan